مطالعات نشان می دهد علائم اولیه COVID-19 در گروه های سنی متفاوت است

20 اوت 2021- تحقیقات جدید نشان داده است که افراد در گروه های سنی مختلف علائم متفاوتی از عفونت اولیه COVID-19 را نشان می دهند، همچنین تفاوتهایی بین زنان و مردان نیز گزارش شده است.

این تیم تحت هدایت محققان کالج کینگ لندن داده های آوریل تا اکتبر سال گذشته را بررسی کرده و دریافتند که تفاوت های قابل توجهی بین گروه های سنی جوان تر - 16 تا 59 سال - در مقایسه با گروه های سنی مسن تر - 60 تا 80 سال و بالاتر وجود دارد.

آنها 18 علامت را بررسی کردند که با تشخیص زودهنگام در گروه های مختلف ارتباط متفاوتی داشتند. به طور کلی، مهمترین علائم برای تشخیص زودهنگام شامل از دست دادن بویایی، درد قفسه سینه، سرفه ی مداوم، درد شکمی، تاول روی پا، درد چشم و درد ماهیچه ای غیرمعمول بود.

با این حال، برای افراد 60 ساله و بالاتر، اهمیت از دست دادن بویایی کمتر بود و برای افراد بالای 80 سال، از دست دادن بویایی بکلی علامتی برای تشخیص زودهنگام کووید-19 نبود. در این گروه های سنی مسن تر، علائم اولیه کلیدی دیگری از جمله اسهال وجود داشت، در حالی که یکی از علائم شناخته شده ی بیماری یعنی تب، یک ویژگی اولیه در هیچ یک از گروه های سنی نبود.

تفاوت در علائم اولیه بین مردان و زنان قابل توجه بود، مشخص شد که زنان بیشتر علایمی مانند از دست دادن حس بویایی، درد قفسه سینه و سرفه ی مداوم را گزارش می کنند، در حالی که مردان بیشتر تنگی نفس، خستگی، لرز و سرما را گزارش می دهند.

نویسنده اصلی این مقاله، دکتر کلر استیوز، گفت: مهم است که مردم بدانند علائم اولیه متنوع هستند و ممکن است حتی برای هر یک از اعضای یک خانواده متفاوت باشد. گایدلاین آزمایش را می توان به روز کرد تا بتوان موارد ابتلا را زودتر انتخاب و آزمایش نمود، به ویژه در مواجهه با گونه های جدید این ویروس که بسیار قابل انتقال هستند. این می تواند شامل استفاده از تست سریع کرونا (Lateral flow test) برای افرادی باشد که دارای هر یک از این علائم غیر اصلی هستند.

محققان داده های نرم افزار مطالعه علائم بیماریZOE COVID ، را تجزیه و تحلیل کردند. به کسانی که در این برنامه مشارکت می کنند، توصیه می شود که به محض دیدن علائم جدید، آزمایش دهند، این برنامه بخشی از ابتکار عمل مشترک وزارت بهداشت و مراقبت های اجتماعی، است.

پس از مدل سازی علائم اولیه ی COVID-19، محققان هنگام استفاده از علائم سه روزه که توسط خود کاربران گزارش شده بود، در تشخیص 80 درصد موارد موفق شدند.

دکتر لیان دوس سانتوس کاناس، نویسنده اول این مقاله از کالج کینگ لندن، گفت: در حال حاضر، در انگلستان، اکثرا از چند علامت برای توصیه به قرنطیه و آزمایش، استفاده می شود. با استفاده از تعداد بیشتری از علائم و تنها پس از چند روز ناخوشی، با استفاده از هوش مصنوعی، می توان موارد مثبت COVID-19را بهتر تشخیص داد. ما امیدواریم از چنین روشی برای تشویق افراد بیشتری برای آزمایش در اسرع وقت استفاده شود، تا خطر شیوع به حداقل برسد.

دکتر مارک مودات، مدرس ارشد کالج کینگ لندن، افزود: در بخشی از این مطالعه، ما توانستیم تشخیص دهیم که مشخصات علائم ناشی از COVID-19 از گروهی به گروه دیگر متفاوت است. این نشان می دهد که معیارهای تشویق افراد برای آزمایش، باید با استفاده از اطلاعات افراد مانند سن و جنس، شخصی سازی شود. از طرف دیگر، می توان مجموعه وسیع تری از علائم را در نظر گرفت، بنابراین بهتر است تظاهرات مختلف بیماری در گروه های مختلف در نظر گرفته شود.

این مقاله در The Lancet Digital Health منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/aug/early-symptoms-of-covid-19-differ-between-age-groups-study-shows.html